10.06.2020

Постаните активни учесници дигиталног живота детета


Услед проглашења пандемије изазване вирусом “COVID-19” дошло је до промене у начину организовања наставе. Деца и млади проводе више времена пред екраном него обично због праћења наставе од куће. То за децу не представља велику промену с обзиром да су већ део дигиталног света. Овакав вид наставе захтева веће ангажовање, као и одговорност хранитеља да пронађу праву меру у употреби дигиталних медија, а истовремено штитећи их од злоупотребе и непримереног коришћења истих. Ово може да буде идеална шанса за хранитеље да прате и воде децу кроз дигиталну стварност на којој, актуелно, проводе највише времена у току дана.
“Како да препознамо тачне информације у свету медија, како да сортирамо и задржимо информације које су нам корисне” ? Ово је најчешће питање која себи постављају деца и хранитељи.
Путем Интернета, друштвених мрежа, чак и СМС порука често круже информације и савети који нису тачни. Веома је битно да хранитељи и деца развију критичко мишљење како би могли да разликују квалитетне од неквалитетних извора информација.
Дакле, акценат није у квантитету него у квалитету проведеног времена на Интернету. Хранитељи су одрасле особе које су емоционално зрелије и имају више животног искуства, док су данашња деца рођена и одрастају у дигиталној стварности. Често се боље сналазе у дигиталном свету од хранитеља. Изазови које пред нас поставља технологија 21. века представља потребу да се хранитељи мењају, признају себи да постоје ствари које не знају и уче од деце.
Сарадница ЦПСУ НС, Дивна Ковачевић-мастер педагошкиња, нуди следеће конкретне савете за квалитетну и корисну употребу дигиталних медија намењене деци на хранитељству и хранитељима:
Издвојите време за децу, пронађите повод за разговор, покажите искрено интересовање за активност деце на Интернету (пажљиво питајте дете шта тренутно ради; да ли користи “Snapchat”, “TikTok” и сл.), питајте их за мишљење, активно их слушајте и покажите разумевање за то што говоре, уважите њихове исказе, пружите им подршку и оснажите њихове капацитете повезујући их са вашим животним искуством. Кроз двосмерну комуникацију код деце се развија поверење и иницијатива да започну разговор са вама.
Предложите детету различите дигиталне платформе за учење. Уколико нисте довољно информисани о образовним платформама, не устручавајте се да питате наставнике који могу бити ваљан ресурс. Консултујте се са њима, послушајте њихове препоруке и искуства.

У зависности од узраста детета, можете им предложити неке од следећих образовних дигиталних алата за учење преко Интернета:

https://zelenaucionica.com/?fbclid=IwAR2o3-9y5oJ3DFI8l3nQDvd1LOOOoJiZYp2BEJjeBQzIiS0Lr2voRjK4qRA
https://www.unicef.org/serbia/otvoreni-obrazovni-digitalni-alati-za-interaktivnu-nastavu-i-ucenje-preko-interneta

Предложите детету да заједно одгледате цртани филм или филм (у зависности од узраста детета). Пустите дете да одабере филм по својој жељи. Прихватите избор детета и испитајте разлоге због којих се одлучио баш за тај филм. По завршетку можете покренути дискусију о радњи филма, о понашању глумца и повезати ситуације из филма са догађајима у реалном животу. На овај начин се код детета развија рационална контрола.
Погледајте са дететом туторијале на “YouTube-u” који могу послужити као идеја за креативне мини-радионице које можете организовати у вашем дому. На тај начин дете развија машту, логику и вољу да своје идеје претвори у одређено дело. То дело може бити мање или више корисно у свакодневном животу, али ће кроз процес креирања научити важност личног стваралаштва и исказивања својих могућности.
“DIY” креативни кутак нуди интересантне идеје и савете за децу различитог узраста.

Деца најчешће фаворизују забавне активности на Интернету, попут играња компјутерских игрица, гледања видео записа, четовања итд. Не ускраћујте им те активности које за вас представљају “губитак времена”. Постоје игрице преко којих деца могу да науче и усаврше различите вештине као што су креативност, страни језик, способност доношења одлука, како да сарађују, поштују правила игре и сл. Одређене игрице на Интернету деца називају “друштвене игрице” током којих причају, смеју се, друже и на тај начин стичу социјалне вештине. Поједине игрице их упознају са историјским чињеницама и митолошким ликовима нпр. “Age of Mythology”.

Деци од најранијег до предшколског узраста можете предложити следеће игрице које су прилагођене, интересантне и едукативне:
https://pbskids.org/apps/peg--cat-big-gig.html
https://apps.apple.com/app/sago-mini-road-trip/id871230822
https://www.igrice-igrice.net/igre/Minecraft/

За децу школског узраста забавне, едукативне игрице можете пронаћи на следећим линковима:
• https://igrezadecu.com/
• http://igrezadecu.com/

“YouTube-ri” су постали свакодневница деце и младих. Активно их прате, док хранитељима информације које они пласирају делују некорисно. Међутим, ти садржаји могу бити ваљан ресурс за развијање критичког мишљења код деце:
• Сазнајте ко су “YouTube-ri”,
• Погледајте садржаје које они деле
• Не осуђујте их
• Питајте децу који од доступних садржаја им је интересантан
• Питајте их како знају да је неки савет или информација који су поделили Yоутубе-ри користан
• Да ли и на који начин могу да провере њихову корисност.
На овај начин подстаћи ћете децу да самостално процењују и закључују које су им информације од значаја, а које нису.
Ово су само неки од начина да усмерите дете да буде активан учесник у дигиталној стварности и то кроз садржаје кроз које се забавља, учи, сортира, класификује, организује и на тај начин шири и увећава своје знање. Позитивни ефекти које дигитални медији могу да пруже деци и младима су бројни, само треба пронаћи баланс у коришћењу и активно учествовати у дигиталном животу детета.


Аутор текста:
Дивна Ковачевић-мастер педагошкиња
Сарадница Центра за породични смештај и усвојење Нови Сад